Kariera Artura Ui (Der Unaufhaltsame Aufstieg des Arturo Ui)

Tadeusz Łomnicki (Arturo Ui)<br/> fot. Edward Hartwig Tadeusz Łomnicki (Arturo Ui)<br/> fot. Edward Hartwig Tadeusz Łomnicki (Arturo Ui)<br/> fot. Edward Hartwig Tadeusz Łomnicki (Arturo Ui)<br/> fot. Edward Hartwig Tadeusz Łomnicki (Arturo Ui)<br/> fot. Edward Hartwig

"Należy obalić szacunek dla morderców" - pisał Brecht w Uwagach do "Kariery Artura Ui". I w tym jest niewątpliwa wielkość tej sztuki. W końcu Szekspir w Ryszardzie III nie zrobił nic innego. Obalał szacunek dla mordercy w koronie. Woszczerowicz odegrał Ryszarda III jako błazna. Łomnicki dokonał rzeczy jeszcze trudniejszej aktorsko. Pokazał, że sflaczały pajac, kiedy opanuje sztukępodrygiwania, może być Hitlerem. Jedyną godnością współczesnej sztuki jest demistyfikacja. Erwin Axer to zrozumiał. I dlatego jego "Arturo Ui" jest nie tylko teatralnie bezbłędny. Ma współczesną jadowitość. Właśnie w aktorstwie. I to jest największe osiągnięcie teatru i Kariera Artura Ui
Jan Kott, Przegląd kulturalny nr5, 01.02.1962

"W roli tytułowej Łomnicki dał kreację. Jest ona w założeniu dyskusyjna, ale artyzmem nie ustępuje głośnej kreacji EkkehardaSchalla w Berliner Ensemble. Dyskusyjne jest zbliżenie postaci do historycznego wzoru. I to takie zbliżenie, jakie w zasadzie odpowiadasugestiom Brechta. Łomnicki gra kabotyna, ciężkiego psychopatę, imbecyla, narkomana etc. podprowadzając charakterystykę "pod historycznego H.". Tym samym demaskuje płaskość Brechtowskiejparaboli. Daje charakterystykę ośmieszającą, ale i zarazem mylącą przez swoją niezupełność. W toku akcji coraz bardziej upodabnia się do rzeczywistego H. W końcu wyrastają mu hitlerowskie wąsiki.

Jesteśmy pod wrażeniem tego sugestywnego aktora. Narzuca apodyktycznie swoją psychopatyczną apatię, swoje histeryczne wybuchy, swoją maskę obłąkańca, swój kabotyński ton. Jest postacią rzeczywistą i zarazem absurdalną (absurdalną również jako gangster). W tej błazeńskiej masce mógłby grać króla małp z opery chińskiej. Cóż za skala! I jakaż siła w prowadzeniu roli! Ale zarazem jest w tym jakaś niepotrzebna "kropka nad i", przygięcie dwu członów paraboli, którego należało uniknąć - nawet za cenę gry przeciw tekstowi."
Kariera Artura Ui"
Andrzej Wirth, Nowa Kultura, 28.01.1962

 

Galeria

  • Wiesław Michnikowski (Ignatius Dulfeet), Tadeusz Łomnicki (Arturo Ui)<br/> fot. Edward Hartwig
  • Henryk Borowski (Clark), Tadeusz Łomnicki (Arturo Ui), Edward Dziewoński (Giuseppe Givola)<br/> fot. Edward Hartwig
  • Tadeusz Łomnicki (Arturo Ui)<br/> fot. Edward Hartwig
  • Tadeusz Łomnicki (Arturo Ui)<br/> fot. Edward Hartwig
  • Tadeusz Łomnicki (Arturo Ui)<br/> fot. Edward Hartwig
  • Irena Horecka (Betty Dulfeet), Tadeusz Łomnicki (Arturo Ui)<br/> fot. Edward Hartwig
  • Tadeusz Łomnicki (Arturo Ui)<br/> fot. Edward Hartwig
  • Tadeusz Łomnicki (Arturo Ui)<br/> fot. Edward Hartwig
  • Tadeusz Łomnicki (Arturo Ui)<br/> fot. Edward Hartwig
  • Mieczysław Czechowicz (Ernesto Roma), Tadeusz Łomnicki (Arturo Ui), Aleksander Bardini (Emanuel Giri), Marian Friedmann (Bowl, kasjer)<br/> fot. Edward Hartwig
  • Kazimierz Opaliński (Dogsborough, senior), Tadeusz Łomnicki (Arturo Ui)<br/> fot. Edward Hartwig
  • na pierwszym planie: Mieczysław Czechowicz (Ernesto Roma), Tadeusz Łomnicki (Arturo Ui)<br/> fot. Edward Hartwig
  • scena zbiorowa<br/> fot. Edward Hartwig
  • na pierwszym planie: Tadeusz Fijewski (Fisch, oskarżony)<br/> fot. Edward Hartwig
  • Marian Czyżewski (Obstawa), Stanisław Bieliński (Greenwood), Józef Kondrat (Aktor), Tadeusz Łomnicki (Arturo Ui)<br/> fot. Edward Hartwig
  • Tadeusz Łomnicki (Arturo Ui)<br/> fot. Edward Hartwig
  • Scena zbiorowa.<br/> fot. Edward Hartwig
  • Tadeusz Łomnicki (Arturo Ui), Irena Horecka (Betty Dulfeet)<br/> fot. Edward Hartwig
  • Wiesław Michnikowski (Ignatius Dulfeet), Edward Dziewoński (Giuseppe Givola)<br/> fot. Edward Hartwig
  • Edward Dziewoński (Giuseppe Givola)<br/> fot. Edward Hartwig
  • Jan Wesołowski (Dogsborough, junior), Kazimierz Opaliński (Dogsborough, senior)<br/> fot. Edward Hartwig
  • Zbigniew Zapasiewicz (Zapowiadacz), Tadeusz Łomnicki (Arturo Ui)<br/> fot. Edward Hartwig
  • Tadeusz Łomnicki (Arturo Ui), Irena Horecka (Betty Dulfeet), Aleksander Bardini (Emanuel Giri)<br/> fot. Edward Hartwig
  • Tadeusz Łomnicki (Arturo Ui)<br/> fot. Edward Hartwig
  • Tadeusz Łomnicki (Arturo Ui)<br/> fot. Edward Hartwig
  • scena zbiorowa<br/> fot. Edward Hartwig
  • Irena Horecka (Betty Dulfeet), Wiesław Michnikowski (Ignatius Dulfeet)<br/> fot. Edward Hartwig
  • Henryk Borowski (Clark), Irena Horecka (Betty Dulfeet)<br/> fot. Edward Hartwig
  • Kazimierz Opaliński (Dogsborough, senior), Tadeusz Łomnicki (Arturo Ui)<br/> fot. Edward Hartwig
  • Tadeusz Łomnicki (Arturo Ui), Aleksander Bardini (Emanuel Giri)<br/> fot. Edward Hartwig
  • scena zbiorowa<br/> fot. Edward Hartwig
  • Tadeusz Łomnicki (Arturo Ui), Mieczysław Czechowicz (Ernesto Roma)<br/> fot. Edward Hartwig
  • scena zbiorowa<br/> fot. Edward Hartwig
  • Aleksander Bardini (Emanuel Giri)<br/> fot. Edward Hartwig
  • Mieczysław Czechowicz (Ernesto Roma)<br/> fot. Edward Hartwig
  • Henryk Borowski (Clark)<br/> fot. Edward Hartwig
  •    * * *  (Dziecko), Barbara Wrzesińska (Dockdaisy)<br/> fot. Edward Hartwig
  • Irena Horecka (Betty Dulfeet)<br/> fot. Edward Hartwig
  • Józef Kondrat (Aktor)<br/> fot. Edward Hartwig
  • Kazimierz Opaliński (Dogsborough, senior)<br/> fot. Edward Hartwig
  • na pierwszym planie:  Edward Dziewoński (Giuseppe Givola)<br/> fot. Edward Hartwig
  • Stanisław Bieliński  (Greenwood)<br/> fot. Edward Hartwig
  • Tadeusz Łomnicki (Arturo Ui)<br/> fot. Edward Hartwig
  • Tadeusz Łomnicki (Arturo Ui)<br/> fot. Edward Hartwig
Deklaracja dostępności